BICARA JIWA KE JIWA

Sunday, December 13, 2009

UBAH SIKAP DALAM SEMINGGU

HARI PERTAMA
kurangkan bercakap dgn org2 sekeliling kamu ttp bkn bermakna kamu xbercampur dengan org lain. hanya kurang berckp, lebihkan senyuman. bercakap perkara yang perlu sahaja.

HARI KEDUA
Jgn loket memberi pujian pada sesiapa sahaja yang yg kamu rasakan dirinya layak utk diberi pujian.ttp pujian biar benar-benar ikhlas. jgn kerana mahu ambil hati semata-mata.

HARI KETIGA
tunjukkan sikap kamu yg mengambil berat ttg org yg berada disekeliling kamu. cthnya: lawatilah rakan kamu yg sakit, menghulurkan bantuan dan bertanya khabar.

HARI KEEMPAT
cuba bergaul dgn semua org dan lakukan perkara yg berfaedah bersama2 mereka. namun apabila bergaul jgn ulangi sikap yang tidak disenangi oleh mereka sebelum ini.

HARI KELIMA
senaraikan nama-nama org yg kamu pernah sakiti dan segala kesilapan kamu padanya. mula memohon maaf pada meraka dan bertekad tidak mahu melakukan kesalahan yang sama. katakan kamu ingin memulakan hidup baru.

HARI KEENAM
adakan acara makan2 atau jamuan ringan. ia dapat merapatkan hubungan kamu dengan org sekeliling.tak rugi berbaik-baik dengan semua org.kamukan nak mulakan hidup baru dengan tenang..

HARI KETUJUH
jadilah org yg ceria dan xterpengaruh dgn masalah yg sedang kamu hadapi. mmg susah utk membuang ego, ttp jika berusaha utk kawal ego,byk faedahnya.yg penting kamu xboleh paksa org lain jadi seperti kamu dan sebaliknya. maka, biarlah apa yg mereka ingin lakukan dan katakan. yg penting hubungan kamu dengan semua org tidak terjejas.

SELAMAT MENGHADAPI HIDUP DENGAN TENANG..!!!!!!!

No comments: